De tijd vliegt voorbijj... - Reisverslag uit Purral, Costa Rica van Vera Toonen - WaarBenJij.nu De tijd vliegt voorbijj... - Reisverslag uit Purral, Costa Rica van Vera Toonen - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt voorbijj...

Door: Vera

Blijf op de hoogte en volg Vera

03 September 2009 | Costa Rica, Purral

Zonder dat ik het door heb, is het alweer september en zit ik hier ondertussen al twee maanden. Terwijl ik het idee heb, dat ik er net pas ben.

Vorig weekend hadden we onze eerste sportdag. Zoals verwacht was de opkomst niet zo heel groot (15 kinderen) maar de kinderen die er waren vonden het fantastisch. We begonnen met wat kleine spellen, zo konden kinderen die later kwamen makkelijk instromen. Vervolgens hadden we grote spellen georganiseerd zoals een slagbalvariant (wat erg groot succes was) en siamees voetbal. Na afloop hadden we voor iedereen een banaan. Deze gingen we een dag ervoor halen, wij geen idee hoeveel we moesten halen en wat ze zouden kosten dus maar wat geld mee nemen voor het geval dat… nou dat was een lachertje, voor ongeveer 60 bananen moesten we omgerekend nog geen 5 euro betalen. Nadat we alles opgeruimd hadden begon het net te regenen, dus een perfecte timing!

De lessen op ‘ Pestalozzi’ draaien steeds beter, vorige week hadden de leraren examens dus vielen er wat lessen uit, dit was mooi een dag om alles bij te werken en verder aan me onderzoek te werken. Tegenwoordig draaien we halve klassen omdat het veldje te klein is en de tijd te lang om iedereen aandacht erbij te houden. Dit werkt zo rustgevend, is vergelijking van daarvoor, kinderen zijn stukken rustiger, sneller stil en actiever bezig. Verder zijn we nog steeds bezig om de (ouders van de) kinderen zover te krijgen om op een ander veld, ietsjes van de school af, les te gaan geven, tot nu toe is daar nog weinig mee bereikt.

Vorige week zijn er ook twee nieuwe dames uit Nederland gekomen die in Turialba gaan werken, daar is een school voor het speciaal onderwijs. De eerste paar dagen hadden wij tijd om hun te leren kennen en konden ze zien wat wij hier in Purral zoal doen. We hebben hun San Jose laten zien en daarna was het tijd dat ze naar hun eigen dorp toe gingen. Wij konden het natuurlijk niet laten om mee te gaan want je kon daar goed te raften, van horen zeggen en dat was ook zeker zo! Het raften was echt fantastisch, twee uur lang als eerste voorin de boot gezeten,echt de beste plek in de boot. Vervolgd door een heerlijke uitgebreide lunch om vervolgens nog twee uur verder te raften. Zaterdag wilde we naar de vulkaan toe, daar in de buurt maar doordat die gassen uitstootte konden was het niet toegestaan om daar lopend naar toe te gaan. Uiteindelijk hebben we zaterdag maar Hollandse pot (gekookte aardappelen, sperziebonen en gehaktballen) gekookt voor de nieuwe gastgezinnen van de twee dames in Turialba.

Ook heb ik een paar weken terug samen met mijn CR-zusje een echt Hollandse appeltaart gebakken en hij smaakte echt goed want voordat ik het wist was die alweer op. Beetje alles op de gok gedaan want een keukenweegschaal hadden we niet, ook de oven werkt hier met iets andere temperaturen daar kwam ik ook pas later achter :S ..

We zijn hier ook begonnen met danslessen, dus behalve een poging wagen in de kroeg kunnen we ook het echte werk nu leren ;). De eerste les ging zo goed, onze lerares had gezegd dat we een stuk of drie dansen gingen oefenen maar uiteindelijk waren het een stuk of zes. We leren nu onder andere reggaeton, merengue (op dit moment zeker me favoriet, samen met de) swing, salsa, mambo, chachacha en we krijgen nog vele meer…

Bij onze Costaricaanse projectcoördinator zou een kast vol met verslagen liggen van voorgaande projectleden, dus hier ben ik gister maar eens gaan kijken voor bruikbaar materiaal voor me onderzoek. Veel is in het Spaans dus ik heb nog genoeg te doen om alles te vertalen.

Voor diegene die erom gevraagd hebben, hieronder mijn adres van Costa Rica om je hele envelop mee te vullen ;)

Guadelupe Purral Abajo
Urbanización La Esmeralda Bloque E
Casa 37 Esquinera 2 Plantas color papaya
San Jose, Costa Rica.

Via de website van ISOP, en/of voor diegene die zich daarvoor aangemeld hebben, is de nieuwsbrief uit (of komt binnenkort) met daarin ons verhaal van Costa Rica. Het is een samenvatting van de dingen die we tot nu toe gedaan hebben, dus een samenvatting van al mijn verhalen tot nu toe. www.isop.nl

Veel liefs uit Costa Rica.

  • 03 September 2009 - 07:22

    Jolanda:

    Hoi meissie,

    mooie foto met je CR-moeder. Zij is nog kleiner dan IK......

    Jolanda

  • 03 September 2009 - 15:23

    Kitty:

    Heej Vera!
    Wat weer een leuk verhaal, heel veel dingen die ik er eigenlijk ook ik had moeten zetten maar ach...
    Tijd vliegt echt he, dat betekend ook weer hoog tijd om een weer een keer bij te bruinen op het strand ;)

  • 06 September 2009 - 13:00

    Oma Toonen:

    Hallo Vera,

    Ik heb je verslag weer gelezen en zie dat het je goed gaat.

    Hopelijk hou je zoveel plezier als je nu hebt!

    Liefs Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Purral

Vera

Actief sinds 01 Mei 2009
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 21636

Voorgaande reizen:

06 Januari 2010 - 11 Maart 2010

Trip USA

07 Juli 2009 - 06 Januari 2010

Afstuderen in Costa Rica

Landen bezocht: