Costa Rica vs Nederland - De verschillen - Reisverslag uit Purral, Costa Rica van Vera Toonen - WaarBenJij.nu Costa Rica vs Nederland - De verschillen - Reisverslag uit Purral, Costa Rica van Vera Toonen - WaarBenJij.nu

Costa Rica vs Nederland - De verschillen

Door: Vera

Blijf op de hoogte en volg Vera

25 September 2009 | Costa Rica, Purral

Hola/Hallo,

Na wat verhalen van mij gehoord te hebben zal ik jullie vertellen wat de verschillen zijn tussen Costa Rica en Nederland.

Bus;
Hier in Costa Rica hebben ze veel bussen, alleen je hand op steken en je kan zo instappen, verder zijn er ook haltes maar niet met specifieke tijden of zo, gewoon wanneer het uitkomt ;). In vergelijking met Nederland is het hier heel goedkoop. Je stapt voor ca 215 colones in de bus (dat is omgerekend 30 eurocent) en dan maakt het niet uit of dat je de volgende halte uitstapt, 10 minuten in de bus zit of een half uur, allemaal dezelfde prijs.

Douche;
In Nederland zijn we meestal gewend, een knop voor warmwater en een knop voor koudwater. Hier in Costa Rica werkt het ietsjes anders, er is namelijk maar een knop. Dus je draait wat en dan hoop je dat je warm water krijgt en anders heb je mooi een koude douche.

Aan de douchekop zit een soort elektrisch draad (zie je ook gewoon zitten) die het water op moet warmen. Dus liever niet aanraken ;)

Eten;
Het traditionele eten is hier, ‘gallo pint’, dat is bonen en rijst door elkaar. Sommige gezinnen eten dit wel drie keer op een dag, ik heb het voornamelijk als ontbijt gehad. Vaak krijg ik er gebakken banaan bij en een gebakken ei. Het vult goed en is lekker te eten. Verder word er ook veel fruit gegeten zoals ananas, bananen, watermeloen en papaya. Frescos is een vruchtendrankje, het zelfde wat wij kennen met aanmaaksiroop is dit een poedervorm maar met heel veel suiker. Natuurlijk worden er ook veel verse frescos gemaakt en die zijn erg lekker.

Feestdagen;
In Costa Rica zijn er vele feestdagen, de meeste zijn erg belangrijk voor hun en hechten ze vele waarden aan. Een aantal feestdagen zijn ook herkenbaar voor Nederland maar ook een heleboel niet, waarvan je het bestaan niet eens zou kunnen verzinnen ;) . Voor traditionele feestdagen krijgen mensen hier vaak vrij, bij andere schenken ze er veel aandacht voor en gaat het werk verder door.

Geld;
De munteenheid in Costa Rica is colones. Een euro is te vergelijken met 815 colones, dus je bent al snel miljonair ;) Ook kun je hier makkelijk betalen met Dollars, helemaal in de toeristische plaatsen.

Natuur;
De natuur is hier in Costa Rica mooi, je komt planten en bomen tegen die we in Nederland helemaal niet kennen. Denk aan de meest voor de hand liggende.. een palmboom ;) maar ook vulkanen en dieren die hier in het wild leven die wij alleen maar uit de dierentuin kennen.
Zodra je even uit de hoofdstad San Jose rijd, kom je gelijk al zo’n ander natuur tegen. San Jose is zelf namelijk een smerige stad, vol gebouwd, druk en veel uitlaatgassen. Dus je moet er wel iets voor over hebben en dan is het net een plaatje..

Omgang met elkaar;
Wanneer je een bekende tegen komt, begroet je diegene met een hand en vaak ook met een zoen op de wang (als vrouw zijnde). ‘Como esta?’, ‘Pura vida’, zijn een van de uitspraken dan en maak je gelijk even een praatje. Jongeren geven elkaar ook vaak een ‘box’, als ze elkaar tegen komen of een ander soort groet.

Op straat;
Op straat kom je overal kraampjes tegen die van alles kunnen verkopen. Dit kan variëren van fruit, telefoonkaarten tot speelgoed. In San Jose stallen ze zelfs deze dingen uit op een kleed maar wanneer er politie in de buurt is pakken ze hun spulletjes op en verhuizen dan een paar meter om vervolgens daar alles weer opnieuw neer te leggen.
Verder zit de staat vaak vol met gaten en kuilen dus je moet echt oppassen waar je loopt. De goot langs de stoep is best groot en diep maar dat moet ook wel om al dat regenwater weg te laten stomen, je moet er alleen niet in vallen.

Reizen;
Reizen naar andere plekken in Costa Rica kan op verschillende manieren. Met de auto, de bus, de boot en soms ook met het vliegtuig. De goedkoopste manier is de bus, waar ik zelf veel gebruik van heb gemaakt. Alle bussen vertrekken vanuit de hoofdstad, San Jose, naar andere plaatsen toe. Niet in elke plaats is het weer mogelijk om door te reizen en zul je dus vervolgens eerst terug naar de hoofdstad toe moeten. Het is soms zoeken waar je een ticket moet kopen en waar de opstapplaats is.

Hotels/hostels/appartementen/huisjes/campings alles is hier te vinden maar de prijzen kunnen erg verschillen. Ook de locatie waar je op dat moment bevind en de faciliteiten die je hebt kunnen erg verschillen. Als je beetje goed zoekt en navraag kan je in een goedkoop hostel verblijven voor nog geen 7 euro per nacht.

Verder kun je verschillende reizen maken, zo kun je kiezen om of naar het strand te gaan, de natuur in (nationale parken of naar vulkanen), voor uitstapjes om te ontspannen of actief bezig te zijn.

Relaties;
Vriend of geen vriend, getrouwd of niet getrouwd, het maakt hier allemaal niet zoveel uit want veel gaan vreemd bij het leven. Er lopen hier kinderen rond terwijl mensen niet weten wie nu de vader is. Ook trouwen ze hier al op veel jongere leeftijd, het is namelijk bizzar als je voor je 20e nog niet getrouwd bent en daar hoort dan ook nog een kind bij… Alleen de gestudeerde mensen beginnen later met kinderen en vaak ook een iets stabielere relatie.

School;
Tijdens mijn verblijf hier heb ik onder andere stage gelopen op een basisschool. De schooltijden zijn anders dan we in Nederland kennen van 8.30 tot 15.00 uur. De kinderen gaan of op maandag-ochtend, dinsdag-middag, woensdag-ochtend, donderdag-middag, vrijda-ochtend naar school of het tegenovergestelde van deze. De kinderen hier lopen ook allemaal in een schooluniformen.

Het schooljaar loopt ook anders dan in Nederland. Het begint in februari en eind november eindigt het jaar, dan hebben ze, zoals wij kennen, zomervakantie. In juni/juli hebben de kinderen ongeveer twee weken vakantie.

Sport;
Voetbal is erg populair hier in Costa Rica, daarin kunnen ze erg fanatiek mee zijn. Andere sporten word nauwelijks gedaan of over gesproken, dat is erg jammer. Er zijn weinig sportverenigingen of je komt uit bij de fitness, waar vaak de apparaten matig zijn.

Taal;
In Costa Rica is de moedertaal; Spaans. Iedereen, zowel jong als oud word aangesproken in de u-vorm, ‘usted’. Verder zijn er ook de plaatselijke dialecten en straattaal.

Verjaardag;
Een verjaardag word vaak gevierd met de hele familie, er is vaak genoeg te eten en drinken. Voor de kinderen hebben ze een pinata, wanneer ze deze kapot slaan met een stok komen er allemaal snoepjes uit.

Verkeer;
Het verkeer hier in Costa Rica kan soms best een chaos zijn, veel getoeter aan alle kanten. Met allemaal kuilen en gaten in de weg word het een hele sport om deze te ontwijken, dus dat doet iedereen hier ook. Dus van links naar rechts is iedereen over de wegen hier aan het crossen, denk je dat je vet hard ga, kijk je op de teller, rijden ze niet harder dan 50 (als ze dat al überhaupt al halen).

Je rijbewijs kan je hier ook best makkelijk halen en anders kun je hem ook gewoon kopen voor 40 dollar.

Ticotime;
Alles gaat hier langzamer, het maakt dan ook niet veel uit wanneer iemand te laat komt. Dit noemen ze ‘ticotime’, enkele Nederlanders kunnen daar ook wat van maar de meesten zullen zich hieraan irriteren. De mensen hier zijn een stuk relaxer en doen alles op zijn tijd, alleen een afspraak maken op tijd word daardoor wel erg lastig.

Toilet;
Er zijn ‘normale’ wc’s zoals wij die ook in Nederland kennen. Het verschil zit er alleen in dat je wc papier niet mag doorspelen, daarvoor staat er een prullenbak naast.

Wonen;
Veel huizen hebben hier een plat dak en die is ook vaak gemaakt van een golfplaat. Om de huizen heen staat bijna altijd een groot hekwerk, het lijkt wel op tralies. Hoe erger je in een achterstandswijk/huis terechtkomt hoe meer golfplaten je tegen komt. Van buiten ziet het er zielig uit maar wanneer je binnenkomt kom je vaak wel een (redelijk grote) tv en/of computer tegen.

Weer;
Al bij het uitstappen van het vliegtuig was het eerste waar ik de verschillen zag, of misschien beter gezegd voelde. Hier in Costa Rica is het een heel stuk warmer dan in Nederland terwijl ik aankwam in de winter voor hun... Voornamelijk is het vochtiger hier en er zit grote verschillen of dat je in San Jose zit of meer aan de kust, dat kan zeker 10 graden schelen. Ook heb ik te maken met het regenseizoen, dan komt de regen er met bakken eruit, maar dat kennen jullie in Nederland wel ;) dan is het in de ochtend super mooi weer

Saludos/Groetjes

• 25 September 2009 - 09:58

Niek:

Fantastisch om te lezen! Veel plezier daar.
    xxx

• 25 September 2009 - 16:43

Kitty :

Wat een mooi verstag! Maar volgens mij ben je de modetrend vergeten ;)
    Bij deze: Costa Ricanen lopen niet volgens de laatste modetrends. De mode hier is voor vrouwen een diep uitgesneden topjes en korte broekjes. Voor mannen zijn het spijkerbroeken die of bijna van je kont afzakken (bij de straatjeugd) of met rechte en wijde pijpen.
    Tja en maar afvragen waarom wij er uit blijven zien als toeristen ;)

• 25 September 2009 - 16:59

Wieke:

Mis je! Gister weer DA gehad, met de nieuwe dames erbij, was gezellig! Zin om weer lekker samen wat leuks te doen!
    Geniet van alle mooie dingen daar!!!

ohja, nog bedankt voor jullie kaartje! superleuk!!
    liefs Wieks

• 26 September 2009 - 12:26

Manon:

Hej meis!

Wat leuk om al die verschillen te lezen. Echt een cultuurshock, hahaha! Wel apart dat je alle dingen die hier gebeuren niet meemaakt. Donderdag ALV waarna wij als oud senaat ontvoerd worden. En volgende week...de inauguratie. Heel veel zin in, maar ook weer niet... Word echt een heftige avond! Geniet nog van alles daar!

Liefs, Manon

• 28 September 2009 - 19:28

Marleen:

De goten naast de weg zijn niet alleen voor het regenwater, maar er is ook (iets te) vaak vuilnis te vinden op straat.

Het starttarief van een legale taxi is ongeveer 75 eurocent. Daarna loopt de teller geleidelijk op, maar meestal betalen we aan het einde nog niet meer dan het starttarief in NL.

Make-up, elk meisje/vrouw draagt make-up. Van blauw tot groen tot paars en veel. Tijdens het reizen in de bus (in de ochtend - middag of avond) zit er minstens 1 vrouw zich op te maken, tijdens het rijden in de auto of lopend over straat.

Electriciteitsdraden hangen over straat. Je ziet de kabels naar de huizen lopen (op drie meter hoogte). Vaak hangen er schoenen of casettebandjes in de electriciteitsdraden (joost mag weten waarom).

Criminaliteit, Costa Rica is niet een heel rijk land en heeft ook geen leger. De politie is hier de baas. Het nieuws hier bestaat alleen maar uit rampen, inbraken, doden en politie invallen.

Ach er zijn er nog wel een paar, maar dan blijf ik bezig.

Het is hier in ieder geval wel gezellig!

Binnenkort naar Panama!!
    Kusj