Laatste maand stage - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Vera Toonen - WaarBenJij.nu Laatste maand stage - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Vera Toonen - WaarBenJij.nu

Laatste maand stage

Door: Vera

Blijf op de hoogte en volg Vera

04 November 2009 | Costa Rica, San José

Laatste maand stage..

Het is de weken aftellen, niet dat ik dat graag doe hier want de tijd is snel voorbij gegaan en zou nog zoveel meer willen doen maar in december krijgen de leerlingen (zomer)vakantie dus zit het werk voor mij er hier deels op. Niet verwachten dat je me binnenkort thuis ziet staan want heb namelijk nog meerdere plannen hier dus jullie moeten toch nog even op me wachten.

Voordat het zover is ben ik hier dus nog hard bezig om alles te kunnen doen want er nog mogelijk is, genoeg werk te doen.

We hebben nog een hele begroting van al het gesponsorde geld dus deze willen we nuttig en bruikbaar besteden. Er zijn al enkele kosten gemaakt voor het aanschaffen van nieuw spel materiaal en spullen die we nodig hebben om een geslaagde sportdag te kunnen organiseren, dit waren allemaal (vrij) kleine dingen dus tijd voor een iets groter project. Wij willen ‘Cancha Ana Frank’, waar de voetballessen en de sportdagen worden gehouden, het materialen hok beter beveiligen. Nu zijn we bezig voor een begroting om een hek te plaatsen en een stalen deur in plaats van de deur die er momenteel in het materialen hok in zit. Verder zijn we opzoek naar een ballen rek die op slot kan en anders word het zelf wat ik elkaar knutselen maar alles minder voor de hand liggen en veel zoeken hier in Costa Rica.

Jammer genoeg is het ons niet gelukt om van gymveld te wisselen omdat de directrice er niet volledig achterstond en ook niet alle leraren. Een situatie verreweg van ideaal, waar je hard op de proef word gesteld om toch voor uitdaging te zorgen, met de beperkingen die je hebt voor een goede gymles die vooral veilig is. Gelukkig hebben we laatst nieuwe EHBO pakketjes gekocht die ik gelijk de eerst volgende les meteen te voorschijn kon halen, (alleen maar een dikke schaafwond).

Verder heb ik nog de zwemlessen waar je echt een hele vooruitgang ziet. Ben er best trots op als ik terug kijk naar Luis, een jonge met zware overgewicht, een angst voor water en zwemmen die niet verder kwam dan in het water staan. Nu zwemt hij, matig tot redelijke zwemslagen, wel met stevig een hand van mijn vast, maar een hele overwinning heeft bereikt. Toch al mijn lessen niets voor niets geweest ook al is het niveau heel anders dan in Nederland.

Laatst hadden we ook nog een sportdag georganiseerd met het thema; familie. Helaas kwamen we erachter dat een andere organisatie in de wijk op precies dezelfde dag en tijd ook een sportdag had georganiseerd. Kon natuurlijk niet aan die van ons tippen ;) Een mooie opkomst en natuurlijk onze Hollandse spellen zoals koekhappen en spijkerpoepen waren niet te missen. Een groot succes was de springkussen en de zeepbaan, een mooie dag hebben we gehad. Volgend weekend organiseren we een voetbal toernooi , 4-4, voor alle kinderen in de wijk, voetbal is sport nummer 1 binnen Costa Rica dus afwachten hoeveel teams er mee doen.

Maandag zijn we bij de UCR geweest, dat is een hogeschool in Costa Rica waar ze dezelfde opleiding aanbieden die ik nu volg in Nederland, de ALO (sportopleiding). Voor Costa Ricaanse begrippen een super mooi complex met allemaal sportzalen, velden en een zwembad. In totaal zaten daar 200 leerlingen en dat is dan voor alle 4 de leerjaren en in totaal gingen uiteindelijk 10% werken in het onderwijs, echt schrikbarend weinig als je alleen al kijkt naar mijn opleiding in Groningen. Nu dus niet gek dat het echt een uitzondering is als een basisschool een gymdocent heeft.

Ondertussen ben ik ook al een stuk verder met mijn onderzoek, na een hele tijd, erachter zijn gekomen dat het voor de school belangrijker is om duidelijk te maken waarom bewegingsonderwijs zo belangrijk is en wat je er allemaal mee kan bereiken. Het plan is nu om een presentatie hierover te geven aan de school waar ik les aan geef maar voor het zover is heb ik eerst nog een vragenlijst voor alle docenten over wat zij al weten van het bewegingsonderwijs met afwachten van de resultaten. Afgelopen maandag ben ik samen met Kitty naar de directrice geweest, pas de 3e keer was scheepsrecht want ze was telkens in gesprek of druk bezig. Na een half uur gewacht te hebben, 1 minuut haar gesproken te hebben en vervolgens nog een gehele tijd bezig om met de onder directrice de afspraak te bevestigen is er aankomende vrijdag de presentatie al. Super fijn dat het zo snel al kon, hier was ik alleen niet helemaal op voorbereid dus met nog niks op papier maar hard aan de slag…

Liefs xxx Vera

  • 04 November 2009 - 15:57

    Peter:

    Hallo Vera
    Fijn dat het nu bijna op het einde toch alles op rolletjes heb lopen .
    Dus je heb wel wat berijkt en een mooie tijd gehad.
    Groetjes Peter.

  • 04 November 2009 - 20:25

    Jolanda:

    hoi meissie,

    het lijkt alsof ik je binnenkort weer thuis zie maar ja Je gaat nog een mooie én leerzame tijd tegemoet... even wachten dus nog en tot in New York!. xxxx Jolanda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San José

Vera

Actief sinds 01 Mei 2009
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 21634

Voorgaande reizen:

06 Januari 2010 - 11 Maart 2010

Trip USA

07 Juli 2009 - 06 Januari 2010

Afstuderen in Costa Rica

Landen bezocht: