Tijd voor een uitstapje.. - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Vera Toonen - WaarBenJij.nu Tijd voor een uitstapje.. - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Vera Toonen - WaarBenJij.nu

Tijd voor een uitstapje..

Door: Vera

Blijf op de hoogte en volg Vera

19 Oktober 2009 | Panama, Panama-stad

Ondertussen zitten we alweer 3 maanden in Costa Rica dus is het tijd om onze visum te verlengen en dat doen we in Panama. Met de bus naar Panama city of terwijl dikke 15 uur in de bus tot we er zijn..

De taxi chauffeur bracht ons naar een hotel, een andere dan waar we gereserveerd hadden, was zelf eentje waar we wilde reserveren maar bij het bellen zeiden ze dat er geen kamers vrij waren en nu zaten we er alsnog… Dus na een paar uurtjes slapen als eerste een duik in het zwembad op het dak, 5e verdieping en vervolgens een taxi nemen om de reünies te gaan bekijken. We hadden een aardige taxichauffeur die veel te vertellen wist dus uiteindelijk is het meer een tour geworden met de mooie plekjes in Panama stad. Van de reünies naar de oudste gedeelte in de stad, daar was een kerk en een plein verder op stond een monument met een tekst-bord die je kon openen, daar waren we zelf echt nooit achter gekomen maar die was dus ondergronds verbonden met een gang die naar de kerk toe lijden. Verder zijn we ook nog naar de hoogte punt geweest om daar wat mooie kodak momentjes te maken dus zal bij dit verhaal wat foto’s bij stoppen.

Maandag was het tijd om te shoppen omdat dit in Panama vrij goedkoop is en de dollar voor ons gunstig stond, dus dat was ook een geslaagde dag met nieuwe inkopen. Gelukkig waren we erop voorbereid en hadden we de heenreis onze packpack niet zo vol gedaan ;-) In de ochtend zijn we eerst naar het Panama kanaal geweest omdat deze zo bijzonder moest zijn. Nou het was niet meer dan een sluis die we in Nederland kennen alleen vele malen groter. Jammer genoeg hebben we geen boten/schepen de sluis zien passeren maar we zijn wel op de belangrijkste plek van Panama geweest. Panama is een andere stad dan San Jose, buiten dat we deze stad ook vele malen beter kennen dan Panama konden we niet even een stukje lopen en doe je veel meer alles met de taxi. Op zo’n moment is het ideaal dat we Spaans spreken en beetje de Midden-Amerikaanse cultuur kennen dus ook beetje in de gaten hebben wat de taxi’s kosten zijn dus kunnen ze ons niet helemaal voor de maling nemen. De stad is verder veel schoner dan San Jose en meer bezienswaardigheden die er te zien vallen.

Woensdag zijn we aangekomen in Bocas del Toro, dat ligt vrij dichtbij de grens van Costa Rica. We hebben de hele nacht gereisd in de bus en bij aankomst moesten we nog een water taxi nemen naar een ander eiland. Je hebt er meerdere eilanden bij elkaar, met mooie standen dus veel vervoer over het water. Omdat het laag seizoen is zie je veel meer van de lokale bevolking dan dat je alleen maar alle toeristen er tussendoor ziet. Wat je dus op de televisie ziet, zagen we in het echt en dat maakt zo’n reis wel heel bijzonder. De eerste dag hebben we op het strand gelegen en de tweede dag een tour gemaakt waar we onder andere zijn gaan snorkelen wat erg leuk was. Jammer genoeg was het deze dag de hele dag regenachtig dus zaten we verkleumd van de kou, doorweekt in het bootje. Konden beter gaan zwemmen want het water aan de Caribische zee is stukken warmer dan het regen water..

Omdat je alleen in de ochtend het beste kon vertrekken ben ik vrijdag de hele dag terug wezen reizen naar huis toe, San Jose. Zo kon ik zaterdag nog wat dingen regelen voor de sportdag voordat ik mijn ouders van het vliegveld op ging halen. Helaas door vertragingen en me broertje die de volgende dag trots ging vertellen dat hij me ouders aan de telefoon had gehad en dat hij wist dat ze Engels spraken maar er niks van kon maken heb ik erg lang staan wachten voor niks op het vliegveld dus kon ik de volgende dag weer er naar toe. Met mijn ouders ben ik naar Tortuguero geweest, (betekent; schildpadden eiland) en daar hebben we zo indrukwekkend mooie grote schildpadden gezien in de nacht, zoiets wat je alleen op tv documenteren ziet, stonden wij met onze neus bovenop. Verder de natuurpark was ook erg mooi, zal de foto’s erbij zetten..

Costa Rica heeft vele vulkanen daarvan heb ik samen met mijn ouders; Vulkaan Arenal, bezocht. Een tour ernaar toe waar we verplicht in de ‘hot springs’ moesten zitten, of terwijl warm water baden om in de avond daadwerkelijk naar de vulkaan konden gaan kijken. De hele dag was het mistig maar dat trok gelukkig op tijd weg, in de avond zijn we naar een plek gereden waar we van een afstand de vulkaan konden zien. In het donker zag je langs de vulkaan een beetje lava naar beneden stromen, wat ik wel heel bijzonder vond om te zien. Wat is Nederland toch eigenlijk een saai land ;-) want hier zoveel natuur, dieren en dingen gezien die we in Nederland niet kennen of juist alleen in de dierentuin tegen komen..

Voor we vertrokken naar Panama hebben we een sportdag georganiseerd met het thema atletiek. Spellen al in het thema van atletiek en aan het einde kregen natuurlijk alle kinderen hun oorkonde zoals ik ze van vroeger kende (dus kon ik lekker zelf eentje in elkaar zetten). Nu we terug uit Panama zijn, is het bijna tijd voor de volgende, deze geheel in het thema; Familie. Ben benieuwd hoe die gaat verlopen…

Afgelopen maanden ben ik ook bezig geweest met mijn onderzoek maar deze heb ik sinds kort iets aangepast waardoor we hier in Costa Rica er iets meer aan hebben. Veel leraren en de directie op de school waar ik lessen geef, zien niet het nut in van bewegingslessen, nu ga ik ervoor zorgen dat hun beeld hopelijk word veranderd. Het belangrijkste vind ik dat we respect krijgen voor het vak en wat we doen, nu word er vrij makkelijk over gedacht en dat is natuurlijk erg jammer.

Deze keer vooral me verhalen van me uitstapjes en me reizen maar ik zal in het vervolg wat meer over mijn taken verder hier nog hebben. Ik hou jullie snel weer op de hoogte.

Liefs xxx

  • 19 Oktober 2009 - 10:11

    Peter:

    Hallo Vera.
    Fijn dat je zo nu en dan ook nog wat kan reizen.
    Ziet er goed uit wat ik uit je verslag lees heb je het erg naar je zin en zo kom je nog eens ergens.
    Groetjes Peter.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Panama-stad

Vera

Actief sinds 01 Mei 2009
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 21633

Voorgaande reizen:

06 Januari 2010 - 11 Maart 2010

Trip USA

07 Juli 2009 - 06 Januari 2010

Afstuderen in Costa Rica

Landen bezocht: