Costa Rica - Guatemala - Nicaragua - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Vera Toonen - WaarBenJij.nu Costa Rica - Guatemala - Nicaragua - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Vera Toonen - WaarBenJij.nu

Costa Rica - Guatemala - Nicaragua

Door: Vera

Blijf op de hoogte en volg Vera

22 December 2009 | Guatemala, Guatemala-stad

Alle sneeuwpoppen in Nederland, een warme groet vanuit de zon!


Begin december was onze allerlaatste week dat we aan het werk waren voor ISOP, op de basisschool Pestalozzi, de naschoolse activiteiten, sportdagen een week die erg vol zat. Er waren geen lessen op de Pestalozzi meer verschillende cursussen werden aangeboden door hun eigen docent en daar wilde wij ook wat mee doen. Marleen en ik hebben samen racketsport aangeboden, na wat kinderen uit de klas trekken hadden we een leuk groepje om mee te spelen.

Onze zwemlessen hebben we afgesloten met een soort afzwemmen zoals wij in Nederland kennen maar dan beetje aangepast. Een alternatief zwemdiploma, een foto en een badmuts om zo de kinderen te blijven stimuleren om te zwemmen. Zelfs ouders kwamen kijken dus het was echt een feest.

Sinterklaas kennen ze hier niet in Costa Rica dus als Nederlanders maar onze eigen feestje gemaakt op vrijdag 4 december. We hadden lootjes getrokken, er was lekker eten (zelf gekookt ;P ) , dus een gezellig sfeertje met de kerstboom op de achtergrond… Zaterdag was onze allerlaatste sportdag, het was lekker weer, leuke uitdagende spelletjes voor iedereen en we sloten af met ‘ arroz con pollo’ (rijst met kip), een typische maaltijd die een vrijwillige moeder voor ons en alle kinderen heeft gemaakt, wat erg lekker was. In de avond ging het feestje door want toen hadden we ons afscheidsfeest. Niet omdat dit alleen gezellig is maar ook om zo alle vrijwilligers, gastfamilies en anderen te bedanken waar we het hele (half)jaar mee hebben samen gewerkt.

Zondag 6 december ging mijn vliegtuig naar Guatemala, daar ben ik samen met Kitty en Marleen heen geweest, tijd om echt vakantie te vieren. Aangekomen op het vliegveld hebben we al snel een lokale bus gepakt om naar Antigua te komen. Dat was al een hele belevenis, je hebt bankjes voor ca 2 personen en tussenin nog een gangpad, maar in Guatemala kunnen ze op zo’n rij plus het gangpad met 6 personen zitten. Daar stonden we dan als toeristen met onze backpack en blanke huid tussen de locals, paar kopen groter en benen die niet helemaal kwijt konden maar wel een mooi begin.

Rust hebben we niet gehad in Guatemala want er zijn te veel mooie dingen die we willen zien en doen. In de ochtend begonnen we met onze wandeling over de markt , groeten, fruit, kleding en nog veel meer. Echt zo mooi al die verschillende kleuren, ik dacht even dat ik in een sprookje zat, net zoals in die documentaires en nu sta je er dan midden in. Natuurlijk kon ik het dan niet laten om gelijk me eerste souvenir(s) te kopen. In de middag zijn we naar de vulkaan Pacaya gegaan om deze te beklimmen. Dit was een tocht van bijna 2 uur, onderweg zat de gids beetje te vertellen, dit is oud lava van 3 jaar terug… best indrukwekkend, dit liep beetje af naar 1 jaar. Tot we boven op een blok stonden van gister!! Het klonk hol, (je moet er niet te veel bij nadenken,) het was warm en tussendoor zie je het rood gloeien. Nog een stukje verder op waar we misschien 2 meter vanaf hebben gestaan zagen we het lava stromen, in de buurt hebben we dus lekkere marshmallows gebakken die erg goed smaakte. Als je boven bent, komt er een tijd dat je weer terug naar beneden moet, wat op zich wel een stukje makelijker gaat maar niet als het al heel snel donker begint te worden.

De volgende dag hebben we in een paardenkoets ons rond laten rijden door het dorpje om zo dit vervolgens lopend nog een keer te doen maar dan om hebben we tijd om tussendoor ook stil te staan bij de mooie dingen. We hebben een oud klooster bezoekt waar je nu alleen de reünies van terug ziet, naast het culture hebben we ons goed vermaakt.

Om 5.00 uur in de ochtend ging er een busje naar Panajachel, wat aan een mooi groot meer ligt. Dus het was vroeg opstaan maar aangekomen hadden we een super mooi uitzicht. Met een privé tour omdat we al weer redelijk op tijd terug moesten zijn we van dorpje naar dorpje gevaren wat iedereen weer totaal anders van elkaar was.

Een andere plek wat erg mooi is in Guatemala, is Tikal, deze plek staat bekend om zijn Maya-tempels. Ik kan je ook echt zeggen dat dit heel erg indrukwekkend was, daarvoor moesten we wel een hele nacht in de bus overnachten maar aangekomen was dit het zeker waard. Een gids nam ons mee door alle paadjes het bos in, vertelde wat over en tussendoor konden we genieten van het uitzicht boven op een tempel.

We hadden jammer genoeg maar een weekje in Guatemala en toen vertrok ons vliegtuig weer. Kitty ging terug naar Costa Rica om verder te reizen met haar vriendinnen en Marleen en ik gingen door naar Nicaragua. Wat een verschil is dit land, een stuk armer en dat zie je dan ook gelijk. Alles was ook iets smeriger en de mensen zijn verschillend van de Costa Ricanen en de mensen in Guatemala en Panama. Al snel zijn we door gereisd naar Granada want daar moest het gezellig en mooi zijn. We hebben al een hoop gezien, dus ik weet niet of dat het daar aan ligt, maar ik was niet echt onder de indruk. Aan de kant van de straten lagen veel vuil en al redelijk snel hadden we alles wel weer gezien. De volgende dag zijn we vertrokken naar Isla Ometepe, want in het grootste meer van Latijns-Amerika ligt, volgens de loney planet moest het een sprookje zijn. We zaten aan het strand, in een mooi en gezellig uitziend hostel maar het was verder wel heel erg rustig. Om eens gek te doen hebben we paardgereden langs de stranden, was echt lache om een keer te doen maar de volgende dag wel pijn aan me billen. Je zit midden in de natuur dus voor dat je het wist hangen er een kudde apen voor je in de hostel-tuin of eentje uit je hand te eten.

Na 4 dagen in Nicaragua hadden we het wel weer voor gezien en zijn we terug naar Costa Rica vertrokken om hier aan het strand te hangen. Playa del coco, echt een toeristen dorp door en voor toeristen zo’n beetje, dus kwamen (redelijk) veel Nederlanders tegen en natuurlijk veel Gringo’s (Amerikanen). Ik hoorde dat je daar mooi kon duiken, dus dat wilde ik dan ook zeker zien. De eerste man had wel iets leuks, Marleen kon zelfs zonder duik certificaat met me mee het water in, er zou een boot zijn wat heel gezellig was met veel bier. Uhm tja wist even niet wat ik hoorde dus maar door gelopen, ze doen er echt alles voor om iets te verkopen. Aangekomen bij een andere duikshop, gerund door Nederlanders, konden we een mooie deal maken. Diezelfde dag zijn we in het zwembad gedoken, nog geen 2 meter ;) zodat Marleen les kreeg en ik mijn refresh had. De volgende dag zijn we met de boot het water op gegaan waar we twee duiken gemaakt hebben. De bootreis was al fantastisch waar we een dolfijn voor ons hadden zwemmen. Het was voor mij de eerste keer in de Pasifische oceaan duiken maar echt de moeite waard. Zo veel kleurrijke vissen, zelfs een stuk of 5 a 6 haaien gezien, een rog en heel veel soorten vissen waarvan ik de naam niet eens weet.

Nu Marleen met mij is mee gegaan met duiken zou ik met haar mee gaan windsurfen. Met de boot richting het meer van Arenal waar een Nederlander een hostel runde. Daar onze eerste pepernoten op (ondanks sinterklaas alweer geweest is) en na lange tijd weer dropjes die erg goed smaakte :D Door Kees, de eigenaar werden we naar een plekje gebracht om te windsurfen, na ons zelf hebben ingeschreven, betaald te hebben en opzoek waren naar een wetsuit, vonden de instructeurs het toch niet zo slim om te gaan windsurfen.. of dat ze dit niet bedenken voordat je alles gaat regelen, maar oké dat is de cultuur. Uiteindelijk zijn we die dag naar een aantal watervallen gegaan, was echt super mooi. De eerste twee waren iets van 31 meter , de derde 75 en er was eentje van 95 meter.

Vandaag ben ik weer terug bij mijn gastgezin zodat ik mijn kleren weer kan wassen en van de week samen met hun kerst kan gaan vieren. Ik wens jullie allemaal alvast een hele fijne, (hopelijk een witte) kerst en alvast een gelukkig Nieuwjaar.

Liefs xxx Vera

  • 22 December 2009 - 08:31

    Jolanda:

    Hoi meissie,

    Je laatste verslag vanuit Centraal Amerika? Om vervolgens naar de USA te gaan..... Wij komen net terug uit Stockholm en er ligt hier in Nederland (net als in Stockholm) een berg sneeuw. Koud dus!
    veel liefs Jolanda

  • 22 December 2009 - 08:51

    Simon:

    Heey meis,

    ik hoor het alweer, je hebt weer veel meegemaakt;). hier in Nederland is er idd in lange tijd niet meer zoveel sneeuwgevallen. Wanneer ga je nou precies naar USA? veel plezier nog meis en jij ook gelukkig nieuwjaar en prettige kerstdagen.

    Kuss simon

  • 22 December 2009 - 09:45

    Wieke:

    Heey lieve meid!
    Het is hier echt prachtig wit, zoveel sneeuw! Nu een nog groter contrast met wat jij ziet/meemaakt! Ik wens je een hele fijne kerst! Geniet van alle mooie dingen die je nog gaat zien en ik lees lekker mee;)!!
    Liefs wieks

  • 22 December 2009 - 18:06

    Inge:

    He meid,
    super mooie verhalen allemaal, je hebt het goed naar je zin zie ik!
    Het is hier mooi wit, ghaos in het openbaar vervoer en lekker koud!
    Een hele fijne kerst toegewenst!

    kus

  • 23 December 2009 - 09:48

    Manon:

    Hej lieve Vera en Marleen!

    Dat is een tijdje geleden dat er zo'n lang verhaal op de site kwam! Goed om te horen dat jullie nu lekker vakantie aan het vieren zijn, doe ik nu ook! :D Hier begint het inmiddels te dooien dus zo mooi als het was, is het helaas niet meer. Maar wel erg leuk hoor sneeuw! Geniet er nog van daar en jullie ook hele fijne kerstdagen!

    Liefs, Manon

  • 27 December 2009 - 12:06

    Katrien:

    Hoi Vera,

    Ik was zo wat reisverhalen aan het lezen van mensen die het stuk gereisd hebben van Guatamala naar Costa Rica.
    Een vriendin en ik gaan dit ook doen in mei, maar we wilde weten van andere hoe hun ervaring was.
    We worden namelijk best bang gemaakt met horror verhalen over berovingen enz :P

    Ik zou het leuk vinden om wat mailcontact te hebben om van jou te horen hoe die trip was en welke plekken je bv. vooral NIET moet aandoen.

    Ik zoek je wel even op Facebook op, dan voeg ik je daar doe als je het goed vind :)

    Groetjes,
    Katrien

  • 30 December 2009 - 07:50

    Jose:

    Hoi Vera,
    Wat een avonturen en mooie foto's.
    Ik hoorde gisteren (we zijn met z'n allen bij oma wezen eten) dat de tijd daar er bijna opzit en je dan naar Amerika vliegt.Het is fijn om te weten dat het goed met je gaat. Geniet van de vakantie en de rondreis in Amerika. Ben erg benieuwd wat je daar nog allemaal zal meemaken.
    De sneeuw is even verdwenen, maar er zit nog meer in de lucht.
    Nu is er veel regen in Nederland, dus kun je beter daar in de zon zitten. Wij wensen jou ook een heel gelukkig nieuwjaar toe vanuit Bemmel, en volgend jaar zien we elkaar vast wel weer. Groetjes Jose

  • 01 Januari 2010 - 09:19

    Peter:

    Hallo Vera.

    Bedankt voor de felicitatie ik ben wel erg laat met de reactie je snap het wel erg druk de laatste tijd.
    Nu ff de tijd om achter de pc te kruipen want de rest ligt nog op bed na een goede jaarwisseling.
    Jij ook een heel gezond en goed 2010 gewenst vanuit dit koude kikkerland.
    Groetjes en we zien elkaar wel weer dit jaar Peter.

  • 03 Januari 2010 - 13:09

    Andor:

    hey Vera! ziet er goed uit! spannende foto´s ook!!

    veel plezier daar nog!

    greetz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Guatemala-stad

Vera

Actief sinds 01 Mei 2009
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 21627

Voorgaande reizen:

06 Januari 2010 - 11 Maart 2010

Trip USA

07 Juli 2009 - 06 Januari 2010

Afstuderen in Costa Rica

Landen bezocht: