Ruim een maand Costa Rica - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Vera Toonen - WaarBenJij.nu Ruim een maand Costa Rica - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Vera Toonen - WaarBenJij.nu

Ruim een maand Costa Rica

Door: Vera

Blijf op de hoogte en volg Vera

13 Augustus 2009 | Nederland, Amsterdam

De tijd gaat snel, want ondertussen zit ik hier alweer ruim een maand en beginnen de lessen op gang te komen. Heb het idee dat ik pas net ben begonnen en dat klopt ook ongeveer wel na eerste kennismaking hier, vervolgens een week extra vakantie door de Mexicaanse griep en dan het moment waar de scholen weer zijn begonnen. Het moment dat de scholen zijn begonnen is niet het moment dat we begonnen met het geven van de lessen. Zoals jullie misschien gelezen hebben is het veld op de school in gebruik genomen als bouwplaats dus moesten we opzoek naar de directeur voor een andere oplossing, daar ging helaas ook nog een hele week overheen.

In de buurt van de school liggen mooie grote velden maar helaas geeft de school ons geen toestemming om daar les te geven. Wat we aangewezen kregen voor de gymlessen is ruimte waar normaal gesproken ouders staan te wachten om de leerlingen op te halen. Niet echt een ideaal, zie voor je; een veldje van 6 bij 15 meter (met een klas van 25/30 leerlingen), grond van beton, palen in het veld, veel storende factoren omheen (het ligt aan een weg dus veel geluidsoverlast) maar ik ben allang blij dat we iets hebben en echt kunnen beginnen met de lessen. Er zit ook een voordeel aan, als het regent staan we droog en kunnen de lessen gewoon doorgaan want we hebben zelfs een dak ;)

Nu we het veldje hebben is het tijd om alle klassen op te zoeken en vertellen dat we echt willen beginnen. Dus als we klaar staan met ons materiaal op het veldje…. geen kinderen :S Dus nog een keer opzoek naar de klassen. De klassen die voor die dag gym op het rooster hebben staan (het is ondertussen alweer woensdag), willen niet omdat de kinderen geen gymkleren bij zich hebben op twee klassen na. De eerste groep is een klas van 7 leerlingen van het ‘speciaal’ onderwijs. Communiceren is nog vrij lastig maar de leerlingen helpen mij daarin en wanneer iemand me begrijpt verteld deze het aan de anderen. De tijd vliegt om en voor je het weet moet ik de klas alweer weg sturen omdat de tijd er weer op zit voor deze groep. In de middag had ik nog een groep, er waren zeker 7 kinderen ziek (uit één klas) maar met de overige leerlingen kan je prima gymmen. Wat een chaos, de eerste 30 minuten was het nog te doen tot er voor de school een hond werd aangereden… wat doe je dan om de kinderen nog hun aandacht te trekken?!

Alweer bijna een week verder en ondertussen al aan bijna alle klassen les gegeven. Het is echt super leuk om te doen, de leerlingen zijn wel wat anders dan ik in Nederland gewend ben. Structuur is hier belangrijk maar nog niet vanzelfsprekend dat geldt ook voor eten en drinken binnen de lessen, het kan zomaar voorkomen dat een kind midden in de les een ijsje gaat eten…

Naast de lessen op de Pestalozzi (basisschool) zijn er ook nog naschoolse activiteiten. Deze lopen na omstandigheden wel redelijk, (kinderen hebben week extra vakantie gehad en veel ouders houden hun kinderen tijd omdat ze bang zijn voor de griep), beetje bij beetje word het steeds drukker.

De materialen kast op school hebben we geordend en gelijk alle ballen opgepompt totdat onze enigste ballenpomp het begaf. Tijd om onze eerste aankopen te doen van het ingezamelde geld!

In het weekend heb ik meestal wel vrije tijd, zijn laatst naar een vulkaan geweest, ‘Poas’. De weg ernaartoe hadden we op zich wel goed weer alleen op de vulkaan regende het dus daardoor konen we helemaal niks zien, op een witte waas na dan. De natuur was daar wel heel bijzonder, heel anders dan waar ik in Costa Rica woon.

Laatst heb ik ook met me Costa Ricaanse moeder in de keuken gestaan om een chocolade cake en een bananentaart te maken, was echt vet lekker (kooktalent nog niet verleerd ;) voor de rest word er namelijk voor me gekookt). Aankomende weekend ga ik waarschijnlijk een echt Hollandse appeltaart bakken, dus ben benieuwd hoe die gaat lukken en vooral proeven.

Verder hier nog wat foto’s van me Costa Ricaanse familie, me eerste lessen en het uitzicht hier. (Ik heb nog meer foto’s op me hyves staan en me facebook maar denk niet dat iedereen die kan zien :S)

Saludos

  • 13 Augustus 2009 - 06:08

    Peter:

    Hallo Vera.
    Ik ben blij voor je dat het nu dan eindelijk op gang gaat komen.
    En over die appeltaart zit ik niet in want ook ik kan er een bakken.
    Verder veel plezier en groetjes uit Peter en de rest van de Fam. uit LENT.

  • 13 Augustus 2009 - 07:36

    Adnan:

    Heey schat,

    MOOOOOOOOI allemaal! enne keep on going the good work!

    (K)

  • 13 Augustus 2009 - 10:14

    Jolanda :

    Hoi Meissie,

    Ik heb je natuurlijk pas gesproken maar toch leuk om een berichtje langs te zien komen.
    De foto van jullie drieen is ook leuk. Je zou inderdaad zo de oudste zus kunnen zijn met je donkere uiterlijk...

  • 13 Augustus 2009 - 14:08

    Sedie:

    Hey Vera, Heel erg leuk om zo te lezen wat je allemaal aan het doen bent. Ik geniet op dit moment van de Kei-week is toch weer heel wat anders.. Nog heeeeeel veel plezier!! Kusje

  • 14 Augustus 2009 - 09:43

    Carolien:

    Heej Vera,

    Bedankt voor je bericht! Ik heb jouw site ook even opgespoord. Leuk om te lezen wat je daar allemaal doet en fijn dat je lessen inmiddels zijn begonnen. Veel succes en geniet ervan!

    Liefs van Carolien

  • 23 Augustus 2009 - 10:29

    Nina:

    Woow, lievert wat een verhaal =) Ben blij dat ik je zo een beetje kan volgen.

    Enjoy!

    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Vera

Actief sinds 01 Mei 2009
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 21629

Voorgaande reizen:

06 Januari 2010 - 11 Maart 2010

Trip USA

07 Juli 2009 - 06 Januari 2010

Afstuderen in Costa Rica

Landen bezocht: